Skip to main content

Sedikit luahan hati

Saya selalu cakap dengan sahabat saya..biarlah apapun orang nak buat pada kita, kita sebagai hambanya kena sabar dan terus bersabar. Mudah mudahan suatu hari nanti si dia akan mendapat hidayah dariNYA.

Kita ni sesama manusia, kenapa la masih ada perasaan dengki, busuk hati tambahan pula kita sesama seagama. Apalah sangat yang akan dia dapat kalau hanya sekadar kepuasan untuk melepaskan geram atau dendam.

Kita perlu ingat bahawa setiap manusia ada rezeki masing masing. Rezeki pada saya tidak tertumpu haya pada wang ringgit. Ianya mungkin dari segi kesihatan yang baik, anak anak yang baik, senang hati dan entah apa lagi yang baik baik. So tak perlu la kita mendengki sesama manusia dengan rezeki orang lain. Kalau dh ditakdirkan itu rezeki kita maka kita la yang punya, tapi kalau itu rezeki org biarkan lah orang tu punya. Jangan dipertikaikan lagi.

Jangan pulak nnt rezeki orang tapi awak pulak yang nak dapatkan imbuhan atau upah dari penat lelah org. Tak baik buat org macam tu, itu kan rezeki dia.

..so akhir kata. kita kena manfaatkan apa yang kita ada, jang usik atau ganggu kehidupan dan kebahagian orang lain kerana kita sendiri tak tahu entah esok entah lusa kita pula berada di tempat orang yang kita tak suka.

Comments

Popular posts from this blog

Nasi Impit Goreng

Tidak semua orang tahu bahawa bila ada nasi impit yang ada saki baki tu kita boleh jadikan ianya lebih mengancam.

Yelah kan...daripada kita buang aje. Dulu saya pun tak tahu juga tapi bila ada ternampak ada kalangan rakan rakan yg membuatnya saya pun apalagi try la juga.

Resepi yang sangat senag untuk dicuba.

Bahan bahannya

Lebihan nasi impit (potong dadu)
Segengam ikan bilis
5 ulas bawang merah
Cili Kering (blender halus)
1 ketul kiub ayam
sedikit garam.


Caranya

1) Potong dadu nasi impit tersebut.
2) tumbuk halus ikan bilis, bawang merah.
3) Kemudian tumiskan cili,setelah garing masukkan ikan bili & bawang yg telah ditumbuk lumat.









Syukur..alhamdulillah

Mensyukuri segala apa yang telah dilimpahi NYA kepada kita.
Bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang daripada
merungut dengan apa yagn ada.

Apa apapun pilihan ditangan kita, kerana kita merancang tapi dia menentukan.

Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat

Raya Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat. Bila ditenung tenung...dah besar semua  anak anak ibu rupanya. Habis tu umur ibu dgn abah pun dh semakin berubah setiap tahun kan.. Tapi apa yang penting semua baju raya anak anak perempuan ibu yang jahit. Ha..itu yang penting. Hampir setiap tahun ibu akan jahit kan baju anak anak ibu, bukan setakat raya je kalau nak masuk sekolah pun ibu jahit kan.
Tak sia sia ibu belajar menjahit dulukan. Kalau tidak dh tentu setiap kali nak buat baju ibu kena cari tailor. Alhamdulillah atas rezeki  yang Allah berikan kepandaian untuk menjahit. Patut la senyum lebar je..hehe