Skip to main content

Kek Batik

Mengancam tak pix kek batik ni...
Kalau buat setakat satu bancuhan, huh alamatnya sekelip mata aje habis.

Resipi ini mmg dari mula mula belajar sampai dah sekarang ni, saya mmg guna resipi yang sama aje.
Tak pernah lagi mencuba resipi lain sbb ianya sgt senang nak buat, dan bila buat aje terus jadi.

Bahan A
1 ketul buttercup
1/2 cawan gula halus
4 biji telus ( saiz sederhana)
sedikit esen vanilla

Bahan B
1/2 tin susu pekat manis
1/2 cawan air suam
7 sudu besar milo
7 sudu besar serbuk koko

1 paket biskut marie (pecah pecah kan sidikit biskut tersebut)

Caranya
1) Pukul bahan A seperti  butter dan gula sehingga kembang. Kemudian masukkan telur dan vanilla.
2) Campurkan bahan B - milo, serbuk koko dan susu. Kacau supaya tidak berketul. Campurkan air suam dan gaul hingga sebati.
3) Kemudian campurkan semua bahan a & b dalam satu periuk. Masak atas api guna api yg kecil sehingga pekat. Last sekali masukkan biskut marie yang telah dipecah pecahkan tadi.
4) Gaul sebati, masukkan dalan acuan dan sejukkan dalam peti ais. Siap

Sedia untuk dimakan..yummy.




Comments

Popular posts from this blog

Nasi Impit Goreng

Tidak semua orang tahu bahawa bila ada nasi impit yang ada saki baki tu kita boleh jadikan ianya lebih mengancam.

Yelah kan...daripada kita buang aje. Dulu saya pun tak tahu juga tapi bila ada ternampak ada kalangan rakan rakan yg membuatnya saya pun apalagi try la juga.

Resepi yang sangat senag untuk dicuba.

Bahan bahannya

Lebihan nasi impit (potong dadu)
Segengam ikan bilis
5 ulas bawang merah
Cili Kering (blender halus)
1 ketul kiub ayam
sedikit garam.


Caranya

1) Potong dadu nasi impit tersebut.
2) tumbuk halus ikan bilis, bawang merah.
3) Kemudian tumiskan cili,setelah garing masukkan ikan bili & bawang yg telah ditumbuk lumat.









Syukur..alhamdulillah

Mensyukuri segala apa yang telah dilimpahi NYA kepada kita.
Bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang daripada
merungut dengan apa yagn ada.

Apa apapun pilihan ditangan kita, kerana kita merancang tapi dia menentukan.

Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat

Raya Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat. Bila ditenung tenung...dah besar semua  anak anak ibu rupanya. Habis tu umur ibu dgn abah pun dh semakin berubah setiap tahun kan.. Tapi apa yang penting semua baju raya anak anak perempuan ibu yang jahit. Ha..itu yang penting. Hampir setiap tahun ibu akan jahit kan baju anak anak ibu, bukan setakat raya je kalau nak masuk sekolah pun ibu jahit kan.
Tak sia sia ibu belajar menjahit dulukan. Kalau tidak dh tentu setiap kali nak buat baju ibu kena cari tailor. Alhamdulillah atas rezeki  yang Allah berikan kepandaian untuk menjahit. Patut la senyum lebar je..hehe