Skip to main content

Shepard Pai

 
Terus terang kalau saya katakan sebelum ini saya mmg tak pernah langsung pun pernah dengar pasal shepard pai..haha kelakar tak.
 
Tapi sejak ada la sorang tu bawa ke office masa kita org buat pot luck, baru lah tahu apa itu shepard pai. Dah minta resipi tapi tak dapat dapat..so cara senang ialah Tanya cik google.
 
Cik google mmg suka menolong. Cari punya cari, jumpa juga akhirnya. So inilah percubaan pertama saya.
 
 
Saya gunakan sos prego.


Sebiji barang dipotong dadu, tumis bawang dahulu.
 

Kemudian masukkan daging atau ayam (ikut suka). Saya guna daging cincang ramly aje.


Setelah separuh masak daging tadi baru masukkan pula sos prego tadi.


Ok dah siap bahan intinya.


Inilah rupa kentang yang telah direbus dan dilenyek. Buat macam ala ala kentang putar
macam kfc tu.



Setelah siap kesemua bahan inti dan tibalah masa kita jadikan ia shepard painya.
Ambil separuh dari kentang yang telah dilenyek tadi dan letakkan bawah sekali jadikan macam base dia la. Kemudian masukkan inti daging yang telah dimasak tadi.


Macam ni la rupanya...dan akhir sekali tutup semula dengan balance kentang tadi.



Dan bakar pada suhu 170 celcius selama 15-20 minit dan siap.


Sbb tak sabar sabar nak makan, ini ajelah gambar yg sempat di snap
pix shepard pai yang telah siap dimasak.

Selamat mencuba ye..senang kan.







 
 
 




Comments

Popular posts from this blog

Nasi Impit Goreng

Tidak semua orang tahu bahawa bila ada nasi impit yang ada saki baki tu kita boleh jadikan ianya lebih mengancam.

Yelah kan...daripada kita buang aje. Dulu saya pun tak tahu juga tapi bila ada ternampak ada kalangan rakan rakan yg membuatnya saya pun apalagi try la juga.

Resepi yang sangat senag untuk dicuba.

Bahan bahannya

Lebihan nasi impit (potong dadu)
Segengam ikan bilis
5 ulas bawang merah
Cili Kering (blender halus)
1 ketul kiub ayam
sedikit garam.


Caranya

1) Potong dadu nasi impit tersebut.
2) tumbuk halus ikan bilis, bawang merah.
3) Kemudian tumiskan cili,setelah garing masukkan ikan bili & bawang yg telah ditumbuk lumat.









Syukur..alhamdulillah

Mensyukuri segala apa yang telah dilimpahi NYA kepada kita.
Bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang daripada
merungut dengan apa yagn ada.

Apa apapun pilihan ditangan kita, kerana kita merancang tapi dia menentukan.

Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat

Raya Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat. Bila ditenung tenung...dah besar semua  anak anak ibu rupanya. Habis tu umur ibu dgn abah pun dh semakin berubah setiap tahun kan.. Tapi apa yang penting semua baju raya anak anak perempuan ibu yang jahit. Ha..itu yang penting. Hampir setiap tahun ibu akan jahit kan baju anak anak ibu, bukan setakat raya je kalau nak masuk sekolah pun ibu jahit kan.
Tak sia sia ibu belajar menjahit dulukan. Kalau tidak dh tentu setiap kali nak buat baju ibu kena cari tailor. Alhamdulillah atas rezeki  yang Allah berikan kepandaian untuk menjahit. Patut la senyum lebar je..hehe