Skip to main content

Butter cake

Kek butter Macinda

Nak kata pandai masak tak la jugak tapi kalau dh hari hari dok memasak jangan kata orang pandai yang tak pandai pun mesti boleh punya. Kita ni kalau tak pandai kena la belajar. So kena pandai pandai la luangkan masa untuk belajar memasak lauk ke.. buat kek ke..buat.cookies ke.

Sapa suka makan kek. Actually kek butter adalah satu kek yang senang je nk buat. Yang penting berani mencuba. Jom saya kongsikan resepi kek butter saya.

Bahannya
250g butter (tak kisah jenama apa)
220g gula kastor ( kurang manis tau ni)
250g tepung naik sendiri
5 biji telor
Sedikit esen vanila
Pewarna (ikut suka la yg kek color apa)

Caranya
Pukul butter dan gula hingga kembang
Kemudian masuk telor satu persatu dan juga esen.
Last sekali masukkan tepung.
Setelah selesai, bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan letakkan pewarna ikut suka anda.
So siaplah kek butter kita.
Hidangkan lah untuk minum petang.


Comments

Popular posts from this blog

Nasi Impit Goreng

Tidak semua orang tahu bahawa bila ada nasi impit yang ada saki baki tu kita boleh jadikan ianya lebih mengancam.

Yelah kan...daripada kita buang aje. Dulu saya pun tak tahu juga tapi bila ada ternampak ada kalangan rakan rakan yg membuatnya saya pun apalagi try la juga.

Resepi yang sangat senag untuk dicuba.

Bahan bahannya

Lebihan nasi impit (potong dadu)
Segengam ikan bilis
5 ulas bawang merah
Cili Kering (blender halus)
1 ketul kiub ayam
sedikit garam.


Caranya

1) Potong dadu nasi impit tersebut.
2) tumbuk halus ikan bilis, bawang merah.
3) Kemudian tumiskan cili,setelah garing masukkan ikan bili & bawang yg telah ditumbuk lumat.









Syukur..alhamdulillah

Mensyukuri segala apa yang telah dilimpahi NYA kepada kita.
Bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang daripada
merungut dengan apa yagn ada.

Apa apapun pilihan ditangan kita, kerana kita merancang tapi dia menentukan.

Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat

Raya Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat. Bila ditenung tenung...dah besar semua  anak anak ibu rupanya. Habis tu umur ibu dgn abah pun dh semakin berubah setiap tahun kan.. Tapi apa yang penting semua baju raya anak anak perempuan ibu yang jahit. Ha..itu yang penting. Hampir setiap tahun ibu akan jahit kan baju anak anak ibu, bukan setakat raya je kalau nak masuk sekolah pun ibu jahit kan.
Tak sia sia ibu belajar menjahit dulukan. Kalau tidak dh tentu setiap kali nak buat baju ibu kena cari tailor. Alhamdulillah atas rezeki  yang Allah berikan kepandaian untuk menjahit. Patut la senyum lebar je..hehe