Skip to main content

Kari Ayam

Dulu bila mak saya masak gulai. Perghhh sedap ooo tapi saya tak tau mcm mcna buat masak sama macam mak masak. Husband selalu cakap..'tak sama pun macam mak masak'

Geram pulak kita. Mencabar ni. Apalagi bila time balik kg aje mesti suruh mak masak kari dan saya tengok. Sambil tengok sambil belajar la kan.

Akhirnya berkat belajar dengan mak. Saya dh terror buat gulai okay...


Jadi sekarang minta aje la gulai apa pun. Mesti boleh punya sbb dah terror kan.

Kari Ayam

1/2 ekor ayam dipotong kecil
3 sudu rempah kari
6 sudu santan
1/2 cawan air

Bahan menumis
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
Sedikit kulit kayu manis dan biji sawi


Tumis hingga hingga garing bahan tumisan
Masukkan kan rempah kari. Bancuhkan sedikit dengan air.
Tumis hingga garing dan pecah minyak baru masukkan ayam, air dan santan.
Kacau perlahan hingga mendidih.
Siap untuk dihidang.



Comments

Popular posts from this blog

Nasi Impit Goreng

Tidak semua orang tahu bahawa bila ada nasi impit yang ada saki baki tu kita boleh jadikan ianya lebih mengancam.

Yelah kan...daripada kita buang aje. Dulu saya pun tak tahu juga tapi bila ada ternampak ada kalangan rakan rakan yg membuatnya saya pun apalagi try la juga.

Resepi yang sangat senag untuk dicuba.

Bahan bahannya

Lebihan nasi impit (potong dadu)
Segengam ikan bilis
5 ulas bawang merah
Cili Kering (blender halus)
1 ketul kiub ayam
sedikit garam.


Caranya

1) Potong dadu nasi impit tersebut.
2) tumbuk halus ikan bilis, bawang merah.
3) Kemudian tumiskan cili,setelah garing masukkan ikan bili & bawang yg telah ditumbuk lumat.









Syukur..alhamdulillah

Mensyukuri segala apa yang telah dilimpahi NYA kepada kita.
Bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang daripada
merungut dengan apa yagn ada.

Apa apapun pilihan ditangan kita, kerana kita merancang tapi dia menentukan.

Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat

Raya Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat. Bila ditenung tenung...dah besar semua  anak anak ibu rupanya. Habis tu umur ibu dgn abah pun dh semakin berubah setiap tahun kan.. Tapi apa yang penting semua baju raya anak anak perempuan ibu yang jahit. Ha..itu yang penting. Hampir setiap tahun ibu akan jahit kan baju anak anak ibu, bukan setakat raya je kalau nak masuk sekolah pun ibu jahit kan.
Tak sia sia ibu belajar menjahit dulukan. Kalau tidak dh tentu setiap kali nak buat baju ibu kena cari tailor. Alhamdulillah atas rezeki  yang Allah berikan kepandaian untuk menjahit. Patut la senyum lebar je..hehe