Skip to main content

Puding Caramel

Sudah agak lama jugak anak minta buatkan Puding Caramel ni
macam biasa la kan penyakit 'm' selalu ada. Tapi hari mmg terlebih rajin sikit.
Cari punya la cari tak jumpa la pulak resipi yang mudah dan cepat tapi sedap.
Akhirnya saya mencuba yang ini.


Alhamdulillah. Menjadi jugak la Puding Caramel saya ni. Walaupun gula hangusnya tak berapa nk hangus la jugak.


Apa yang penting, kejadiannya nampak begitu halus hasil campuran telor
dan susu segar. Jangan lupa hiaskan buah strawberry atau pun macam saya
letakkan buah peach.

Resipi Puding Caramel
Bahan A
1/2 cawan gula
1/2 cawan air

Bahan B
I tin susu cair @ boleh guna susu segar
5 biji telor
Sedikit esen vanila

Caranya
Panaskan bahan A. Cairkan gula kemudian campurkan air.
Berhati hati kerana gula masih dalam keadaan panas.

Asingkan dan blenderkan bahan B. Saya tak campurkan gula
kedalam bahan B kerana saya tak suka manis. Tapi kalau mahu
boleh tambahkan 2 sudu gula dan blender bersama bahan B.

Kemudian masukkan bahan B bersama bahan A tadi. Kukus
selama 15-20 min. Setelah siap. Hiaskan dengan buah strawberry
ataupun peach ikut suka masing masing.
Selamat mencuba tau..



Comments

Popular posts from this blog

Nasi Impit Goreng

Tidak semua orang tahu bahawa bila ada nasi impit yang ada saki baki tu kita boleh jadikan ianya lebih mengancam.

Yelah kan...daripada kita buang aje. Dulu saya pun tak tahu juga tapi bila ada ternampak ada kalangan rakan rakan yg membuatnya saya pun apalagi try la juga.

Resepi yang sangat senag untuk dicuba.

Bahan bahannya

Lebihan nasi impit (potong dadu)
Segengam ikan bilis
5 ulas bawang merah
Cili Kering (blender halus)
1 ketul kiub ayam
sedikit garam.


Caranya

1) Potong dadu nasi impit tersebut.
2) tumbuk halus ikan bilis, bawang merah.
3) Kemudian tumiskan cili,setelah garing masukkan ikan bili & bawang yg telah ditumbuk lumat.









Syukur..alhamdulillah

Mensyukuri segala apa yang telah dilimpahi NYA kepada kita.
Bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang daripada
merungut dengan apa yagn ada.

Apa apapun pilihan ditangan kita, kerana kita merancang tapi dia menentukan.

Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat

Raya Aidilfitri 2016 @ Batu Pahat. Bila ditenung tenung...dah besar semua  anak anak ibu rupanya. Habis tu umur ibu dgn abah pun dh semakin berubah setiap tahun kan.. Tapi apa yang penting semua baju raya anak anak perempuan ibu yang jahit. Ha..itu yang penting. Hampir setiap tahun ibu akan jahit kan baju anak anak ibu, bukan setakat raya je kalau nak masuk sekolah pun ibu jahit kan.
Tak sia sia ibu belajar menjahit dulukan. Kalau tidak dh tentu setiap kali nak buat baju ibu kena cari tailor. Alhamdulillah atas rezeki  yang Allah berikan kepandaian untuk menjahit. Patut la senyum lebar je..hehe